torsdag 7 mars 2019

Är den skånska vintern äntligen över?

Så här i början av mars kliar det ordentligt i fingrarna och man vill verkligen sätta igång med trädgårdsarbetet. Fröpåsarna ligger fortfarande oöppnade i sina lådor men nu till helgen är det dags att förså inomhus. Tomater har vi odlat i växthuset varje år men i år kommer de att få flytta utomhus till en skyddad plats istället. Jag är dessutom sugen på att odla lite nya ätbara växter som jag inte provat på tidigare. Vi får se vad det blir!

Min stora inspirationskälla när det gäller trädgårdsland var min svärfar som tyvärr lämnade oss för ganska precis ett år sedan. Han hade verkligen trädgården i blodet och arvet från flera generationer av trädgårdsmästare. Själv arbetade han som ostmästare i sitt yrkesverksamma liv, men ägnade stor del av sin fritid åt odlande. 

Svärfars trädgårdsland

En annan sak som han inspirerade mig till var att odla dahlior. Under alla år jag hade den stora glädjen att känna honom hade han fantastiska dahlierabatter. Varje höst grävdes knölarna upp för vinterförvaring och varje vår planterades de ut igen. Han delade dessutom med sig av sina knölar, och vi har nog alltid haft några plantor i våra trädgårdar. Sedan några år tillbaka drar vi även upp plantor från frön som härstammar från svärfars dahlior. Det blir många olika sorter och man har inte en aning om hur de kommer att se ut, men de blir helt underbara i rabatten med sitt virrvarr av färger och former.

Fröuppdragna dahlior

Mitt eget odlingsarv kommer från min mamma. Hon hade ett stort intresse för trädgård men kanske framför allt för blommor, såväl trädgårdsblommor som vilda blommor. Henne kunde man fråga om alla växtnamn, ofta även de latinska, och hon kunde namnet på alla blommor man stötte på ute i naturen. Tyvärr lämnade hon oss för snart fyra år sedan efter många års sjukdom.

Jag känner mig rik och tacksam som har fått ha min mamma och min svärfar vid min sida i så många år och fått möjligheten att lära mig så mycket om växter och odling.

Nu inväntar vi våren och årets odlingssäsong!

En försmak av våren!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar